ANEM

PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izvestaj za april 2012.

I SLOBODA IZRAZAVANJA

U periodu na koji se ovaj monitoring izveStaj odnosi, zabeleZeno je viSe slucajeva koji ukazuju na

moguce povrede slobode izraZavanja.

1. Pretnje i pritisci

1.1. Delegacija Parlamentarne skupstine Saveta Evrope pozvala je 19. aprila stranke u Srbiji
da se uzdrze od pokuSaja da uti¢u na uredivacku politiku medija. Kako je saopSteno iz Saveta
Evrope, delegacija predvodena Zan Sarl Gardetom boravila je u Beogradu u okviru priprema za
pracenje izbora 6. maja i pozitivno je ocenila pripreme za izbore u Srbiji, ali je izrazila
zabrinutost zbog pritisaka na pojedine novinare. ,Pretposmatracka misija Parlamentarne
skupstine Saveta Evrope je zabrinuta zbog ekonomskog i politickog pritiska na pojedine
novinare i poziva sve partije da se uzdrZe od pokuSaja da uticu na uredivacku politiku medija“,
navodi se u saopStenju koje su prenele agencije. O tome da je pritisaka bilo i da su, po svemu
sudecdi i dali odredene rezultate, govore i rezultati istrazivanja medija koje je od 1. do 14. aprila
sproveo Biro za drustvena istraZivanja. Istrazivanje je pokazalo da je izveStavanje medija u
predizbornoj kampanji dominantno pozitivno, a u mnogim slucajevima ¢ak i promotivnog
karaktera. Mediji su, kako se navodi u izveStaju, u posmatranom periodu ,uglavnom odustali od
svoje kontrolne uloge, odnosno od bilo kakvog kritickog i analitickog izveStavanja, i ponasaju se

samo kao prenosioci informacija o aktivnostima politickih stranaka i njihovih kandidata“.

Shodno odredbama Zakona o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu

javnosti. Ono ne podleZe cenzuri, a niko ne sme, ni na posredan nacin, da ogranicava slobodu

javnog informisanja, narocdito zloupotrebom drzavnih ili privatnih ovlaséenja, zloupotrebom

prava, odnosno nijednim nafinom podesnim da ograniéi slobodan protok ideja, informacija i
miSljenja. Takode, zakon kaZe da niko ne sme da vrsi bilo kakav fizic¢ki ili drugi pritisak na javno

glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Dalje, takode

shodno odredbama Zakona o javnom informisanju, u javnim glasilima slobodno se objavljuju
ideje, informacije i miSljenja o pojavama, dogadajima i licnostima o kojima javnost ima

opravdani interes da zna, bez obzira na nacin na koji je pribavljena informacija, osim kada je
drugacije odredeno zakonom. Pitanja koja se ti¢u poStovanja medijskih sloboda i slobode

izrazavanja posebno su osetljiva u kontekstu izbora i predizborne kampanje. Funkcija medija u

demokratiji, koja se naj¢eS¢e svodi na ulogu foruma u kome se diskutuje o uspesima i
neuspesima vlasti i u kojima se takvi uspesi i neuspesi preispituju, ¢ime se vlast prakti¢no drzi
pod kontrolom javnosti, predstavlja samo deo onoga Sto se od medija ocekuje u izbornom




ANEM

PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izvestaj za april 2012.

procesu. Mediji bi tako trebalo i da edukuju glasace o tome kako da koriste svoja demokratska

prava, i da izveStavaju o toku izborne kampanje, i da obezbede prostor politickim partijama za

obraéanje birackom telu, i da omoguée debatu izmedu politickih partija, te da na kraju,

izveStavaju o rezultatima glasanja. Mediji, svakako, nisu jedini izvor informacija za glasace, ali su

nesumnjivo vazan izvor, po mnogima i najvazniji. U tom smislu bi mera slobode medija u
izbornom procesu, zapravo podrazumevala meru u kojoj su mediji omoguc¢ili ostvarivanje prava

glasaca na informisani izbor, izbor koji se vrsi na osnovu potpunih informacija, prava kandidata

da ukrste svoje politike, ali i prava samih medija da iznose svoje stavove i izveStavaju o pitanjima

od javnog interesa. U kontekstu pritiska na pojedine novinare i pokuSaja partija da uti¢u na

uredivacku politiku medija, na koje upozorava Delegacija Parlamentarne skups$tine Saveta

Evrope, kao i rezultata monitoringa Biroa za druStvena istrazivanja, koji pokazuje da je deo
medija odustao od kritickog i analitickog, opredelivsi se za neutralno, a ¢esto i promotivno

izvesStavanje o radu politickih stranaka, ¢ini se da mera slobode medija u ovom izbornom
procesu nije neSto ¢ime bi Srbija mogla da se ponosi. Uzroci su, ponovo, prepoznati u saopstenju

Delegacije Parlamentarne skupsStine Saveta Evrope - ekonomsKi i politicki pritisci. Ekonomski, u

uslovima teSke ekonomske krize u kojoj su oglasSivacki budZeti sve manji, a uz to i kontrolisani

od malog broja velikih marketinSkih agencija, na visoko koncentrisanom trzistu oglasavanija,

koje su po pravilu blisko povezane sa drzavnim i stranackim funkcionerima. S druge strane,

dugogodisSnje odlaganje da se sprovedu ozbiljne reforme u medijskom sektoru, ukljucujuéi i
zavrSetak privatizacije, odrzalo je u Zivotu veliki broj medijskih kuéa koje su pod neposrednom

politickom kontrolom vladajuéih oligarhija, pre svega na lokalnim nivoima. Neadekvatna
primena propisa o kontroli drzavne pomod¢i, omogucdila je da se ti mediji finansiraju iz budZeta

mimo ozbiljne kontrole toga da sadrzaji koje plasiraju budu sadrzaji koji odgovaraju

standardima onoga $to obi¢no zovemo standardima javnog servisa. Povrh svega, nedovoljno

precizna regulacija predizborne kampanje od strane Republi¢ke radiodifuzne agencije, dovela je

do odredenih nedoumica kod televizijskih stanica. Ovo tim pre, Sto je broj predstavki na njihov

rad porastao, kao $to poraste u svakoj predizbornoj kampanji. RRA nije saopStila koliko je

predstavki bilo, ali je u svom dopisu nacionalnim televizijskim stanicama, nakon sednice

odrZane 30. aprila, potvrdila da su bile brojne i da su pre svega sadrzale zahteve kojima se trazila

zabrana pojedinacnih spotova. Za oCekivati je da RRA napravi analizu svih pristiglih predstavki
tokom predizborne kampanje, no i pre te analize, stiCe se utisak da se u najve¢em broju slucajeva

radilo o viSe ili manje ociglednim slucajevima zloupotrebe prava na podnoSenje predstavki. Ovo
je_ na kraju dovodilo do odluka samih medija ili redakcija da odlazu emitovanje osetljivih

materijala za period nakon izbora, zbog straha od tuzbi ili mera koje bi RRA mogla da izrekne, ili

pak zbog straha od toga da na kraju sam medij bude zloupotrebljen ili koriSéen u

medustranackim prepucavanjima. Redakcija najpoznatijeg programa istrazivackog novinarstva

u Srbiji, emisije ,Insajder televizije ,B92“, sama je odlucila da svoj novi serijal emituje tek nakon

izbora. U saopStenju objavljenom tim povodom, navodi se da je na serijalu radio ceo tim




ANEM

PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izvestaj za april 2012.

novinara punih 10 meseci, kao i da redakcija ne moze da dozvoli emitovanje u samoj zavrsSnici
izborne kampanje, kada se svaka vest koristi u politicke svrhe, i zlonamerna tumacenja da

JInsajder pomaze nekoj politi¢koj partiji ili da radi protiv neke druge. Cini se da ne postoii lak i

jednostavan odgovor na pitanje Sta bi na srpskoj medijskoj sceni trebalo menjati da bi mediji bili

slobodniji, da bi manje bili samo puka transmisija sluzbi za odnose sa javnos$¢u politickih

stranaka i da bi gradani, u svakom trenutku, a posebno tokom izbornog procesa, dobijali

informacije koje ¢e biti i potpune i kriti¢ke i analiti¢ke. Razlozi koji su do ovakve situacije doveli

su brojni i sloZeni, i bi¢e potrebne ozbiljne i dalekoseZne reforme da bi se situacija promenila i

popravila.

2. Sudski postupci

2.1. Drugo osnovno javno tuzilaStvo u Beogradu podiglo je optuznicu protiv petorice
osumnjicenih za lepljenje umrlica za Televiziju ,B92“ u Lazarevcu u februaru 2011. Optuzeni su:
Nenad Pavlovié, Dugan Suka, Aleksandar Radovanovié, Nikola Bjekovi¢ i Ivan Panteli¢, svi iz
Lazarevca. Na teret im se stavlja da su izvrSili krivicno delo ugroZavanja sigurnosti u sticaju s
nasilnickim ponaSanjem. Tuzilastvo u optuZnici navodi da je Pavlovi¢, u no¢i izmedu 14. i 15.
februara 2011, nabavio lepak, Cetku i oko 50 plakata nalik na umrlice za B92 i njene zaposlene i
podelio ih ostalim optuzenima sa uputstvom gde da ih lepe. Tokom lepljenja plakata, optuzeni su
psovali i vredali gradane: Daneta Tomanovica i Vladimira Vukovica, koji nisu odobravali njihove
postupke, i pretili su im, a potom su ih udarali pesnicama i nogama. Tom prilikom, Tomanovi¢ je
zadobio prelom nosa. Plakati su se pojavili posle emitovanja serijala emisije ,Insajder”, pod
nazivom ,Prevara veka“, u kojoj su istrazivane zloupotrebe u Rudarskom basenu Kolubara.
PrvooptuZeni, Nenad Pavlovi¢, radio je u Kolubari i bio voza¢ nekadasnjeg direktora, Dragana
Tomica. U ,Prevari veka“ ukazivalo se na veliki rast troskova do koga je u Rudarskom basenu
Kolubara, koji je u drzavnom vlasnistvu, doSlo u vreme kada je njegov direktor bio Dragan
Tomi¢. Tomi¢ je uhapSen pocetkom oktobra 2011. godine, sa jos 16 direktora i rukovodilaca
Kolubare, kao i vlasnika privatnih preduzeca Cije masine su bile u zakupu u Kolubari. Nakon
istrage, tuzilastvo za organizovani kriminal podiglo je optuznicu protiv Tomica i jos 27 lica, zbog
sumnje da su zloupotrebom sluzbenog polozaja ostetili Rudarski basen Kolubara za 938 miliona
dinara. Po tuzilaStvu, zloupotrebe su vrsili prilikom angazovanja transportnih sredstava i
gradevinske mehanizacije i neistinitim prikazivanjem njihovog rada, $to odgovara navodima sa

kojima je javnost prvi put upoznata upravo u serijalu emisije Insajder, ,Prevara veka“.

Po Krivicnom zakoniku, ugrozavanje sigurnosti podrazumeva pretnju da ¢e se napasti na zivot ili

telo nekog konkretnog lica, ili njemu bliske osobe. U slu¢aju kada je pretnja upuéena novinaru u




ANEM

PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izvestaj za april 2012.

vezi sa njegovim novinarskim poslom, ugrozavanje sigurnosti za sobom povla¢i moguénost

izricanja zatvorske kazne u trajanju od jedne do osam godina. Pod nasilni¢ckim ponaSanjem

Krivi¢ni zakonik podrazumeva znacajnije ugrozavanje spokojstva gradana ili teze remecenje

javnog reda i mira, i to grubim vredanjem ili zlostavljanjem drugog, vrSenjem nasilja prema

drugom, izazivanjem tuce ili drskim ili bezobzirnim ponasanjem. U situaciji u kojoj se nasilni¢ko

ponasanje vrsi u grupi, odnosno, ako je pri izvrSenju nekome nanesena laka telesna povreda ili je

doSlo do teskog ponizavanja, zakon propisuje moguénost izricanja kazne zatvorom od Sest
meseci do pet godina. U najveéem broju slucajeva kada su novinari izloZeni napadima ili

pretnjama, tuzilastva u Srbiji podiZu optuznice za jedno od ova dva krivi¢na dela, ili, kao u ovom

slucaju, i za oba. U praksi, medutim, sudovi Cesto nisu videli ugrozZavanje sigurnosti, odnosno

pretnju u istim onim radnjama u kojima su je videla i tuzilastva. Tako, u sluc¢aju koji se isto ticao

emisije ,Insajder”, ali ranijeg serijala, .(Nelmo¢ drzave", koji se bavio vodama ekstremnih

navijackih grupa, sudovi su imali problem da pevanje navijackih pesama u kojima se novinarki

poruluje da ée proéi kao (ubijeni novinar Slavko) Curuvija, ili bacanje, $utiranje i nabijanje

gumene lutke koja je, po mnogima, predstavljala novinarku, na Sipku od ograde, prepoznaju kao

pretnju. U ovom konkretnom slucaju, mogli bi imati sli¢an scenario, u kome sudovi oblepljivanje

grada umrlicama za jednu medijsku kuéu, uz navodenje imena i prezimena novinara, autora i

urednika, ponovo ne bi prepoznali kao pretnju. Ostaje, naravno, da se saceka odluka suda. S

druge strane, mera u kojoj istrazivacka emisija ,Insajder” Televizije ,B92“, svojim izborom tema,

nac¢inom na koiji se njima bavi i licnom hrabro$éu novinara i autora koiji iza nje stoje, odskace od

svega drugog Sto se u srpskim medijima moZe proditati, ¢uti ili videti, kreirala je situaciju u kojoj

se gotovo kompletna relevantna praksa koja treba da odgovori gde su granice slobode

izrazavanja u Srbiji, zapravo gradi u slucajevima vezanim upravo za taj serijal.

2.2. U jos$ jednom postupku koji se takode ticao Televizije ,B92“ i emisije pod naslovom
,Hronika lazne smrti“, emitovane u okviru serijala ,Potraga“ koji se bavio sluCajevima dece
nestale iz porodilista, Apelacioni sud u Beogradu, u presudi koja je urucena strankama krajem
aprila, delimi¢no je preinacio prvostepenu presudu ViSeg suda u Beogradu iz oktobra 2011.
godine, kojom su ,B92“ i novinar Sasa Lekovi¢, autor serijala ,Potraga“, obavezani da tuZilji, dr
Slavki Durutovi¢ Gligorovi¢ iz Beograda, na ime naknade Stete isplate iznos od 300.000 dinara.
Presuda je preinacena utoliko $to je tuzbeni zahtev sada u celosti odbijen. Spor se ticao ispovesti
Drinke Radonji¢ iz Beograda, koja je u spornoj emisiji iznela navode o dogadajima koji su se
desili posle njenog porodaja i u kojima je pominjala tuzilju, lekara u porodilis$tu u spornom
periodu. Za razliku od prvostepenog suda koji je naSao da su navodi Drinke Radonji¢, kao
nepotpuni, neprovereni i uvredljivi, bili podobni da povrede cast i ugled tuzilje, Apelacioni sud je
naSao da se u konkretnom slucaju ,radi o informacijama koje sluZe gradanima za formiranje

miSljenja i opredeljivanje u vaznim drustvenim dogadanjima®“, te da u takvom slucaju ,preteze



ANEM

PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izvestaj za april 2012.

interes javnosti i sloboda masmedija, nad interesom tuzilje da ne budu saopstene one stvari koje
bi inaCe morale ostati nedostupne javnosti“. Apelacioni sud, dalje, u kontekstu nalaZenja
prvostepenog suda da novinari i urednici ,,B92“ nisu postupili sa duznom novinarskom paznjom,
izmedu ostalog i stoga Sto nisu kontaktirali tuzilju, dr Slavku Durutovi¢ Gligorovi¢, pre
objavljivanja izjave njene pacijentkinje Drinke Radonji¢, nalazi potpuno suprotno. Sud prvo kaze
da je sama tuzilja u postupku potvrdila da se uopste ne se¢a pacijentkinje Drinke Radonji¢ i
dogadaja koji su pratili njen porodaj. Dalje, Apelacioni sud nalazi da je u postupku utvrdeno da
su novinari i urednici proveravali izjave Drinke Radonji¢ u kontekstu izveStaja Anketnog odbora
Narodne skupstine Republike Srbije obrazovanog radi utvrdivanja istine o novorodenoj deci
nestaloj iz porodiliS$ta u viSe gradova u Srbiji, kao i da su konsultovali spise sudskih postupaka
koje je Drinka Radonji¢ vodila, a koji su ukazivali da su i u njenom slucaju postojali propusti u
radu zdravstvenih ustanova i maticne sluzbe, te da na taj nacin jesu ispunili zahtev duZne

novinarske paznje koji Zakon o javnom informisanju postavlja.

Ono Sto ovu presudu Apelacionog suda ¢ini izuzetno znacajnom, jeste to Sto ona svedoci o

mogucoj promeni sudske prakse u Srbiji u predmetima koji se ticu slobode izrazavanja.

Konkretno, ¢lanom 3. Zakona o javnhom informisanju predvideno je da su novinar i odgovorni

urednik duzni da pre objavljivanja informacije koja sadrzi podatke o odredenom dogadaiju,

pojavi ili liénosti, sa paznjom primerenom okolnostima, provere njeno poreklo, istinitost i
potpunost, dok u skladu sa ¢lanom 80. istog zakona, okolnost da su novinar i odgovorni urednik

sa_paznjom primerenom okolnostima proverili poreklo, istinitost i potpunost informacije,
predstavlja osnov za isklju¢enje odgovornosti za Stetu. U praksi gotovo i da ne postoje odluke u

kojima bi sudovi nasli da je standard duZne paznje zadovoljen, a Sto je joS gore, retke su i odluke

u kojima sudovi nedvosmisleno utvrduju Sta predstavlja standard paznje primerene okolnostima
u konkretnom slu¢aju. Clan 4. Zakona o javnom informisanju izri¢ito predvida da se u javnim
glasilima slobodno objavljuju ideje, informacije i misljenja o pojavama, dogadajima i licnostima o
kojima javnost ima opravdani interes da zna, osim kada je drugacije odredeno zakonom.
Medutim, do sada smo se u praksi retko susretali sa odlukama kojima su tuzbeni zahtevi odbijani

sa obrazloZenjem da se konkretna informacija odnosi na dogadaje od javnog interesa. Zbog

navedenog, presuda Apelacionog suda u Beogradu, u predmetu dr Slavke Durutovi¢ Gligorovi¢
protiv ,B92“ i SaSe Lekovica, predstavlja ozbiljan zaokret u praksi srpskih sudova, koji nas

priblizava najviSim evropskim standardima utvrdenim presudama Evropskog suda za ljudska

prava, kao Sto su presuda u slucaju Jersild protiv Danske iz 1994. godine (predstavka br.

15890/89), §35, shodno kojoj novinari i mediji ne mogu odgovarati za preno$enje navoda trec¢ih

lica koji se ti¢u stvari od javnog interesa, osim ukoliko za to postoje izuzetno jaki razlozi, jer bi u
protivnom, javna debata o stvarima od javnog interesa bila ozbiljno ugrozena. Ova presuda nas
pribliZzava i standardima utvrdenim presudama Evropskog suda za ljudska prava u predmetima




ANEM

PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izvestaj za april 2012.

Thoma protiv Luksemburga iz 2001. godine (predstavka br. 38432/97), §64, shodno kojoj

novinari nisu u obavezi da se distanciraju ili ograduju od navoda intervjuisanih lica koji su

podobni da Skode reputaciji trecih lica, jer bi to bilo nespojivo sa ulogom medija da prenose ideje

i miSljenja, kao i presudama u predmetima Dyuldin i Kislov protiv Rusije iz 2007. godine
(predstavka br. 25968/02), 8§44 i Filatenk protiv Rusije iz 2007. godine (predstavka br.

73219/01), § 45, shodno kojima prosta percepcija neke izjave kao uvredljive nije dovoljna da bi

opravdala meSanje sudova u slobodu izrazavanja u ovakvim sluc¢ajevima.




